"Från dag ett till graven" - åldersnoja?

Tiden springer ikapp en, man åldras och saker förändras
Man möter nya människor och står kanske i ett vägskäl med de gamla
Man byter stil, man byter intressen, man byter liv
Man väntar på att en förändring ska ske, en vändpunkt
men förändringarna flyter in i ens vardag och döljs av nuet

Där står man i en kö in till det hetaste utestället med ett falskleg i handen
Brevid står bästa vännen med sitt ny tagna körkort
Bakåt i kön dregglar de fem år äldre killarna efter ens ungdom
Och så var man framme vid öppningen till nattens fylla

Blinkande ögonfransar, högklackade skor uppklätt och vackert
Ett nej och man känner sig som en fjortis som blir nekad bion med 15års gräns
Ett nej och man känner sig liten bland majoriteten som trots allt får komma in
Ett nej och det skär i hjärtat och tvingar in tanken, du är för ung

Men vad är ens ungdom om inte att vara ung, ung och oskyldig
Att få leka de där lekarna som blir är barnsliga när du är äldre
Att inte förstå och då kunna frågar utan att känna sig dum
Att få sitta bak i bilen omedveten om vad det innerbär att köra den

En månad kvar och jag är myndig
Jag får rösta trots att jag inte vet mycket om politiken
Jag får gifta mig trots att jag ger ett evigt löfte
Jag får köpa cigg trots att det är skadligt
Jag får gå ut på krogen trots att min ekonomi inte håller för det
Jag får sköta mitt eget liv trots att mina föräldrar känner ansvar

Jag vill fortsätta var ung och galen
Jag vill kunna skylla på "jag är så liten, jag förstod inte bättre"
Jag vill inte att denna sommaren ska vara mitt sista sommarlov
Jag vill inte inse att snart 18år av mitt liv har passerat

Det kändes som om det var igår
vi bråkade om vem som skulle ha vilken barbiedocka
vi lekt på trekanten och jag lärde mig cykla
vi satt i klassrummet första dagen i skolan
vi var på disco och jag dansade min första tryckare
vi stod i tjejernas omklädningsrum och jag fick min först kyss

Nostalgi, teckningar från första klass, till och med sjunde klass
Vad kommer då denna texten vara när jag är 22? Nostalgi?
Åldersnoja, stress, krav, förändringar men livet flyter på
Och snart kommer jag inse, imån fyller jag 30...


Kommentarer
Postat av: sarrrah :)

du skriver så himla bra! :)

2008-03-07 @ 17:12:57
Postat av: Anonym

haha :) tack babe (K) det är kul att ni kommenterar :) ! Me like

2008-03-09 @ 23:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback